مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۸
۰ نفر

این روزها اخبار مربوط به اپیدمی ویروس کووید۱۹ در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار گرفته است اما نباید فراموش کنیم که جامعه جهانی با خطرات مرگبارتری نیز روبروست. یکی از آن‌ها آلودگی هواست.

آلودگی هوا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌ان‌ان، بر اساس مطالعه‌ای جدید، شهرهای هندوستان همچنان در صدر لیست آلوده‌ترین شهرها از نظر آب و هوا هستند و این در حالیست که برخی شهرهای چین نیز در سنجش اخیر از نظر میزان آلودگی رشد داشته‌اند.

بر اساس گزارش کیفی هوای جهان در سال ۲۰۱۹، شش شهر هند در حالی جزو ۱۰ شهر آلوده جهان هستند که ۲۱ شهر از ۳۰ شهر آلوده نیز متعلق به این کشور است.  

در این مطالعه، قاضی‌آباد، یکی از شهرهای اقماری دهلی نو به عنوان آلوده‌ترین شهر جهان از نظر هوا شناخته شده است.

برای سنجش میزان آلودگی هوا از ایستگاه‌های دیده‌بانی زمینی استفاده می‌شود که آلودگی ریزذرات معلق در متر مکعب را اندازه گیری می‌کنند.  

ذراتی میکروسکوپی که قطری در حدود ۲.۵ میکرومتر دارند و به اندازه کافی برای ورود به اعماق ریه ها و سیستم قلبی-عروقی کوچک هستند تا مضر محسوب می‌شوند.

این ذرات میکرومتری شامل آلاینده هایی مانند سولفات، نیترات و کربن سیاه هستند. قرار گرفتن در معرض چنین ذراتی با اختلالات ریه و قلب مرتبط بوده و می‌تواند عملکردهای شناختی و ایمنی را مختل کند.

براساس آمار سازمان بهداشت جهانی، آلودگی هوا عامل سالانه حدود ۷ میلیون مرگ زودرس در جهان است که عمدتاً در نتیجه افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی - عروقی، سرطان‌ها و عفونت‌های تنفسی رخ می‌دهد.  

آلودگی هوا مهمترین خطر تهدید کننده سلامت زیست محیطی است که جامعه جهانی با آن مواجه است اما شدت آن در کشورهای شرق آسیا و خاورمیانه بیشتر است.

کد خبر 487119

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha